Världens samvete

34082-107

I helgen hjälpte jag en kompis köra en soffa till återvinningsstationen. Det var en upplevelse. Jag har aldrig i mitt liv varit på en sådan. Min kompis tyckte att min förtjusning var märklig,  men det är ju lite samma sak som med små barn och toaletten. Man vill ju se vart skiten tar vägen. Där jag kommer ifrån slänger man möbler, trägårdsavfall och bildäck på majkasen. Eller gjorde. För 20 år sedan.

Sedan två år tillbaka är jag
konsumentkrönikör i P4, eller Personal Shopper som det kallas eftersom det är ett så kallat "livsstilsprogram". Lite konsumentjournalistik light liksom och lite tendenser - något slags mellanting, eller den felande (?) länken, mellan Sverker Olofsson och Ebba von Sydow. På senare tid märker jag hur jag i mina krönikor mer och mer börjar proklamera återbruk av saker istället för köpa nytt, lånsiktighet istället för impulsköp etc.

Den senaste tiden har det varit mycket spinoff från modeveckan här i Stockholm. Årets trend var de ekologiska och rättvisemärkta kläderna, som inte alls såg ut som jutesäckar och vadmalsbyxor. Lite dyrare, visst, men ett rent samvete är ju obetalbart. Kruxet är väl bara det fortfarnade handlar om att konsumera mer, och personligen blir jag mer och mer tvehågsen till livet vi lever i västvärlden.

Kanske är det för att jag blivit äldre och klokare. Kanske är det för att jag har flera miljoner kronor i lån än för två år sedan, och inte lika mycket cash som förr att spendera på Paul Smithscarfs och Tigerkostymer. 
I november förrförra året häcklade jag organisationen "En köpfri dag", som vill att vi åtminstone en gång om året ska låta bli att konsumera. Okej, jag gav dom rätt, men hävdade att det var fånigt att avsätta en specifik dag för det. Hmmm, jag ångar mig lite.

Jag vill i alla fall tipsa lite om deras frågor man ska ställa sig själv. De kan faktiskt vara bra att tänka på för vem som helst, så här veckan före lön.

  • Behöver jag det?
  • Hur många har jag redan?
  • Hur mycket kommer jag använda det?
  • Hur länge varar det?
  • Kan jag låna det från en vän eller familjemedlem?
  • Klarar jag mig utan det?
  • Klarar jag att rengöra/underhålla det själv? Vill jag?
  • Har jag undersökt det tillräckligt för att veta att det är det bästa priset?
  • Hur ska jag göra mig av med det när jag använt det färdigt?
  • Är det gjort av material som går att återanvända eller inte?
  • Finns det något jag redan äger som jag kan använda istället?
  • Hur är varan tillverkad – kan jag stödja produktionsförhållandena bakom? (Förslag på etisk shopping är att välja ekologiskt, närproducerat, rättvisemärkt, miljömärkt, icke djurtestat, second-hand…)

 

Kommentarer
Postat av: danidanger

..eller så köper man bara det man vill ha och låter den eufori man som shopaholic då åtnjuter svepa bort alla rester av samvetskval som kan ha överlevt den senaste soppåsen av batterier blandade med matrester, nedslängd i brännbart.

Postat av: Anders

hehe, jag har fortfarande citatet "Den som säger att prylar inte skapar lycka, har bara köpt fel saker" på min anslagstavla =)

2007-02-22 @ 12:05:14
URL: http://www.andersbacklund.blogg.se
Postat av: Annaa M

Jo du har ju rätt, grundproblemet är överkonsumtionen.

En svaghet i hela det där tjusiga kretsloppstänkandet som initierades på 90-talet var ju att man tryckte på återvinning i stället för återbruk. Även sopförbränning blev god återvinning, det fanns alltså ingen anledning att uppmuntra till minskad avfallsmängd. En ha kakan och äta upp den-mentalitet som inte störde något traditionellt tillväxttänkande. Bara man kunde pytsa ner grejerna i ett hål och göra nya produkter av dem så var allt rättfärdigat. Så river man t ex sönder tonvis med fullt användbar kartong i stället för att finna system att återanvända den. Ok den återvinns, men det år åt en massa energi till transporter och själva återvinningsprocessen, och för varje ny omgång papper återvinns blir det ju till en sämre sort innan det slutligen eldas upp.

Och så blev ju pet-flaskor lika "fint" som returglas trots att returglasen har så mycket längre överlevnad.

Under de senaste åren kan jag tycka att rättviseaspekten har fått för stor uppmärksamhet på bekostnad av miljöaspekterna. Många tycks förutsätta att om något är "rättvist" så är det också självklart bra för miljön, men så behöver ju inte alls vara fallet!

Om du vill ha min gamla bok Hållbare Svensson så kan jag skicka över den! Vart???

2007-02-22 @ 23:26:11
URL: http://annaamattsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback