En natt med hivmännen.

Jag blev uppe hela natten igen - läsandes reportageboken Det sjuka av Anna Maria Sörberg.



Anna Maria Sörberg Foto: Bitte Andersson.

Vi jobbade ihop med queertidningen Zon i början av 2000-talet där Anna Maria var chefredaktör. När jag ibland tar fram ett gammalt exemplar slås jag fortfarande av hur bra tidningen är, och nu i backspegeln fattar jag att den var pionjär. Sedan dess har Anna Maria Sörberg varit chefredaktör för Kom ut, fått det europiska priset "Journalist Award 2007" för sina reportage i Re:Public Service om hur hiv-positiva med utländsk bakgrund behandlas.


I mitten av den här månaden kommer Anna Maria Sörberg ut med sin reportagebok om hur hivsmittade behandlas idag. I den har hon intervjuat en del av de "hivmän" och "hivkvinnor" som vi kunnat läsa om i tidngar. De som haft rollerna som illvilliga smittspridare i mediedramaturgin. Men det är inte så enkelt, naturligtvis. Boken beskriver hur Sverige inför en unik smittskyddslagstiftning som så här i efterhand visat sig vara effektiv, men som också har kostat på ett annat plan i form av en stigmatisering av de som bär på hiv-viruset.


Den 15:e januari släpps Det sjuka. Håll koll!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback