Dålig bög - Bra bög.

I måndags såg 320 000 personer Böglobbyn vilket är 20 000 fler än förra programmet. Bra siffror med andra ord för ett så smalt program. Långt ifrån premiärprogrammets 420 000 i och för sig, men den siffran är nog oslagbar för många dylika produktioner. En vändning i snacket kring serien har märkts de senaste veckorna också.

En axplock:
Det är dags att erkänna: Jag älskar Böglobbyn.
Äntligen glimrade det till i Böglobbyn
Böglobbyn är bättre än bra

Och så min favorit, "Jag är nog bögen man såg vid ICA i Övertorneå", en liten kommentar till mitt reportage om den kommun som är sämst ur hbt-perspektiv enligt RFSL. I reportaget berättade en ung kille att han för några år sen sett två bögar hålla handen på den lokala mataffären, det var senaste tecknet på att det fanns homosexuella i byn.

Ingen blir profet i egen stad, allra minst i Gaytown, som en av sveriges meste kultur-, medie- och homojournalister sa till mig när det stormade som mest om programmet. Böglobbyn är inget undantag. Homogen i ZTV sågades jämte fotknölarna för tio år sedan och QX dras ständigt med kommentarerna om att tidningen står för lättmjölksjornalistik. Till och med queercreddiga ZON (rip), som jag var med och skrev för, höjdes inte till skyarna förrän den lades ner.

Under det här tv-projektet har jag blivit smärtsamt medveten om kampen som många bögar verkar kämpa.  Kampen mellan att antingen visa att man är "som alla andra" eller kampen att få vara unik och kunna stå för det.

Redaktionens hållning "we are here, we are queer, get used to it" har provocerat många. Så väl "liberala" krönikörer, som många inom någon slags HBT-värld. För vi har gjort saker på "fel" sätt. Vi visar fjolliga bögar, vi tillåter oss tramsa, vi tillåter oss visa snusket och förslagenheten, vi tillåter oss att vara självkritiska mot hbt-världen. We give gay people a bad name.

Ett tydligt exempel var när vi pratade med ordförande i RFSL.-ungdom och hon på fullt allvar tyckte att det hade blivit bättre om RFSL hade gjort programmet. Häpp! Jag kan mycket väl tänka mig att socialdemokraterna också skulle tycka det hade varit bättre om partiet skött SVT:s valbevakning. Visst vi som jobbar med programmet är bögar, men i första hand jouralister. Vi ska skildra och granska. Inte ge "en bra bild" av bögar, vad nu det skulle betyda.

I dagarna har de första konkreta stegen tagits för en fortsättning på Böglobbyn. Kul!
Men jag kommer inte vara med i den produktionen, av förklarliga skäl. Det har nämligen med könet att göra...

Kommentarer
Postat av: Tomas Thulin

Tjoho. En flatlobby? Låter spännande.

Postat av: Matti

We give gay people a bad name, ja. Helena Sandström borde bli programledare i flatlobbyn efter sin fantastiska "You give gay people a bad name!"-föreställning. Oj, nu sitter jag här och homolobbar igen.

2006-12-07 @ 17:14:06
URL: http://sedlighetsroteln.blogspot.com
Postat av: mattias

strålande med en flatlobby.

2006-12-07 @ 17:35:56
URL: http://frankenfurter691.blogspot.com
Postat av: Walentine Andersson

Borde det inte finnas plats på SVT för ett program i stil som Böglobbyn för bägge könen. Ni kan ju växla varannan vecka.

Jag tycker i alla fall att du och alla andra på redaktionen ska känna er förbannat stolta. Ni har gjort något bra och något unikt och vinner ni inte alla priser på Gaygalan ska jag sluta vara bög :D

2006-12-08 @ 04:04:41
URL: http://www.walentine.com
Postat av: Annaa M

Förstår inte riktigt en del av ditt resonemang. Det finns väl ett antal fullständigt heterosexuella mediaprodukter där lättmjölksjournalistik bara är förnamnet och vattvälling med sockergryn inte halva efternamnet som överlevt mer än 10 år och som folk t o m betalt för - men som kritikerna för den skull inte efteråt höjer till skyarna i något slags eftertankens kranka blekhet "vi hade fel!". Däremot är mångfalden viktig och popularitet som bekant inte enda tecknet på kvalitet. Ett annat fenomen har jag skådat inom miljörörelsen som jag tillhört i åtskilliga år (och där det lustigt nog går att dra många paralleller till hbtq-rörelsen). När inom rörelsen föraktade profilprogram i media har varit föremål för nedläggning eller omdaning har det blivit ramaskrin, i samma rörelse...

Kul att det blir ett flatprogram, hoppas det inte blir för präktigt bara. Som jag skrivit i min blogg, tror jag, var det lustigt med Tiina Rosenbergs kommentarer till program nr 2. Å ena sidan kritiserar hon Tomas för att vara för föraktfull mot bögar som grupp, å andra sidan uttrycker hon sig föraktfullt själv mot simpla fredagsnöjen som gaydiskon. Och buntar lätt ihop "strejta tjejer som umgås med bögar" som faghags som inte gillar flator. Kul...

Walentine; jäpp, jag ser särskilt fram emot att se redaktionen få ta emot priset för Årets Flata och Årets Bok.

2006-12-08 @ 12:35:18
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: bögen

En liten påminnelse bara: Ni körde ju själva "you give gay people a bad name"-taktiken mot Karl Andersson i ert senaste program. Det är föga klädsamt att gnälla när man får smaka egen medicin.

2006-12-08 @ 16:21:45
Postat av: Bögen

En liten påminnelse bara: Ni körde ju själva "you give gay people a bad name"-taktiken mot Karl Andersson i ert senaste program. Det är föga klädsamt att gnälla när man får smaka egen medicin.

2006-12-08 @ 16:53:37
Postat av: Walentine Andersson

Med tanke på vad som skett i "Gaysverige" förutom Böglobbyn de senaste året borde kanske redaktionen få även dom priserna. Sedan har vi ju klubbpriserna och dom kan dom också få ;)

2006-12-08 @ 22:37:21
URL: http://www.walentine.com
Postat av: Karl Andersson

Jag tycker att du ska kommentera Bögens inlägg. Allt du skriver om att ni ger gay people a bad name osv låter ju väldigt vettigt - klart att ingen i en grupp ska tvingas representeras av någon annan i gruppen, det är alla minoriteters problem. Men som Bögen påpekar var det ju exakt den retoriken ni använde mot mig. Som om det inte vore tydligt nog i reportaget kallade ni hela avsnittet för "Bögarnas värsta vän". Förklara gärna.

2006-12-31 @ 10:44:12
URL: http://destroyerjournal.com
Postat av: Anders

Karl:
Jag tycker det finns väldigt tydliga likheter i debatten kring programmet Böglobbyn och det reportaget som Johan Hilton gjorde om dig och din tidning. Jag hade inte sett avsnittet innan det sändes och inte heller varit med så mycket i det redaktionella snacket heller. Därför var det något av en metaupplevelse när jag såg inslaget.

2007-01-08 @ 23:17:56
URL: http://andersbacklund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback