Med könet nedkört i halsen - på ICA.

image116

Jag hatar könsepitet. Det har nästan tagit mig 30 år att börja ifrågasätta vad andra anser är manligt och kvinnligt. 30 år då jag brytt mig mer om vad andra ska tycka än vad jag själv gillar.

Okej, nu har ändå genusmedvetna konsumenter fått Mc Donalds personal att sluta fråga om barnen ska ha tjej- eller killeksak till sitt Happy Meal. Men så mycket längre än så verkar vi inte ha kommit, inte ens när det gäller hygienprodukter för vuxna.


Igår fastnade jag framför tandborststället på ICA, eftersom företaget Jordan har lanserat en kollektion tandborstar med specialmönstrade skaft. Rätt snabbt hittade jag en borste med svart/vit grafisk design. Den var snygg som fan, så jag slängde ner den i varukorgen och drog vidare till kassan.


Kassörskan hade scannat hälften av varorna när jag lägger upp tandborsten på bandet. Bakom mig en kö på fyra, fem personer. Då noterar jag en avvikelse i det annars så symmetriska mönstret. Ett litet men tydligt killmärke, ni vet en ring med en pil på.


På väg hem börjar jag fundera om det var så att alla borstarna hade könsmärkning, och hur hade jag kunnat missa det så totalt? Väl hemma surfade jag upp Jordans hemsida och såg att flera av tandborstarna hade könsmärkning. Det var inte ens kopplat till storleken på borsten.


Varför var Jordan tvungen att sätta ditt kill-emblemet på min tandborste? Var det för att jag skulle veta att jag gjort rätt val? Och om jag valt den blommiga? 

Vid en ännu närmare kontroll insåg jag också att jag tagit fel storlek på tandborsten - Large.

Nu har jag dubbla orsaker att kväljas när jag gör rent mina gaddar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback